woensdag 29 november 2017

friteuse

Ik heb de afspraak met mezelf gemaakt dat ik minstens een half uur per dag naar de Franse radio ga luisteren. En wonder boven wonder ben ik dat ondertussen toch al bijna twee maanden aan het doen. Dat was meer dat ik er zelf ooit van had verwacht. En al mijn werk loont. Want ik kreeg telefoon van een medewerker van Masions du monde. (één van de mooiste winkels ooit. In het filiaal in Olen werken er minstens 8 homo's en dat is enkel een goed teken in een interieurwinkel, laten we daar eerlijk over zijn)

En ik verstond wat hij me wilde zeggen.

Als ik een internetenquête invulde, en daarna komende zaterdag met nog één andere persoon naar één van hun winkels ging had ik kans om een friteuse te winnen. Wat heel bizar is, want ze verkopen helemaal geen friteuses... Maar ik weet zeker dat het over het meest gelukzalige toestel in de gemiddelde Vlaamse keuken gaat aangezien ik de man heb gevraagd... pour faire des frites, ou qoui? (dat is Kempisch Frans btw) En daar ging hij voluit mee akkoord.

Ik moet je niet zeggen dat ik de moeite niet heb gedaan om een enquête in te vullen om daarna misschien een friteuse kan winnen. Ik ken betere manieren om mijn tijd te verdoen, zoals slapen bijvoorbeeld. Maar toch... Franse radio luisteren loont.

Zo heb ik ook geleerd dat frikadellen ook gewoon frikadellen blijven in het Frans, en je daar dus ook de frikadellen mee bedoelt die je eet met 'frikadellen met krieken'. En dus geen kleine belachelijke soepballetjes of iets dergelijks...

Ik mag geen Franse les geven, daar ben ik alles behalve bekwaam voor. Maar man, heb ik in inspiratie om die gasten in het 6de jaar houtbewerking te leren hoe ze frituursnacks kunnen bestellen in het Frans. Gelukkig blijft een boulet een boulette en gaan ze niet verhongeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten