zaterdag 25 november 2017

geluk

Geluk (of gelukkig zijn) kan worden omschreven als het tevreden zijn met de huidige levensomstandigheden. Hierbij kunnen er verschillende positieve emoties aanwezig zijn, zoals vreugde, vredigheid, ontspannenheid en vrolijkheid.

Dit krijg je te zien, wanneer je op zoek gaat naar wat geluk juist betekend. Tijdens het laatste jaar van mijn opleiding sociaal werk bekeken we uitgebreid studies over geluk, en gelukkig zijn. Op welke manier kunnen we geluk voorspellen? Wat zijn bepalende factoren?

Maar is het zo simpel? Wanneer je bepaalde factoren kan afvinken, dan ben je gelukkig? Gezondheid, partner, familie, vriendennetwerk,... Maar werkt het dan in twee richtingen? Als je je gezondheid niet mee hebt, ben je dan gedoemd om ongelukkig te worden? Dat lijkt me toch een beetje kort door de bocht.

Volgens mij is het onmogelijk om mensen in vakjes te duwen, gelukkig of ongelukkig... Wat willen die woorden überhaupt zeggen... De definitie zegt: 'tevreden zijn met de huidige situatie'. Maar tevredenheid is niet meteen een woord dat ik zelf associeer met geluk. Misschien is geluk een eerder tijdelijk begrip. Wanneer je net een puppie krijgt of het gevoel dat je hebt wanneer je met Kerst met heel de familie rond tafel zit en je opa fluistert dat hij trots op je is. En is tevredenheid een eerder alledaags begrip, wanneer de dingen gewoon mee zitten, en je je goed voelt in je vel.

Maar willen we dan tevreden zijn, of gelukkig?

1 opmerking:

  1. Goede blog.Ik denk dat tevreden zijn gewoon veel makkelijker is dan geluk zoeken. Geluk vinden is best lastig.

    BeantwoordenVerwijderen